طرح ملی حفظ مسیری طولانی را با سرعت لاکپشت طی میکند
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۵۰۴۷۱۹
به گزارش ایکنا، فارس نوشت: طرح ملی حفظ قرآن کریم از ابتدای سال ۱۳۹۷ با محوریت جزء ۳۰ قرآن کار خود را آغاز کرد و انتظارها پس از گذشت حدود هفت سال از مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به پایان رسید و این طرح آغاز شد.
آغاز طرح با محوریت حفظ یک جزء قرآن در سال با نظرات مختلفی از سوی اساتید و کارشناسان روبرو است که در این زمینه دقایقی را با استاد شهریار پرهیزکار به گفتوگو نشستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرعت طرح لاکپشتی است و نمیتوان امید داشت در زمانی منطقی به مقصد برسد
پرهیزکار سرعت طرح ملی حفظ را با توجه به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کُند و لاکپشتی بیان کرد و گفت: اینکه دوستان کاری را در زمینه حفظ قرآن آغاز کردهاند حرکتی خوب از و از سکون و بیتفاوتی بهتر است اما اگر چنین کاری هدفش تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است باید گفت که دوستان مسیری طولانی را با سرعت لاکپشت طی میکنند و نمیتوان امید داشت در زمانی منطقی به مقصد رسید.
این طرح صرفاً برای آشنا کردن مردم با حفظ قرآن منطقی است
وی تحول در زمینه حفظ را با روند فعلی بعید دانست و گفت: با این برنامهها و با این سرعت کار، گمان نمیکنم تحولی در کوتاه مدت ایجاد شود اما اگر مقصد دوستان این است که مردم صرفا با حفظ قرآن آشنا شوند این خوب است پس نباید چنین برنامهای را با هدف تحقق خواست رهبر معظم انقلاب به مردم معرفی کرد.
رهبری قطعاً برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ زمان مشخصی در نظر دارند
این استاد قرآن کریم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب قطعاً برای تحقق ۱۰ میلیون حافظ زمان مشخصی را هم در نظر دارند، گفت: امروز ۷ سال از خواست رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ گذشته و ما تازه طرحی اینچنینی را آغاز کردهایم و با این روند مشخص نیست تا چند سال و چند دهه دیگر ۱۰ میلیون حافظ قرآن تربیت میشوند، قطعاً رهبری زمان مشخص و منطقی را برای این موضوع در نظر داشتند و با این حال ۷ سال زمان از دست رفته و اگر بخواهیم طی مثلاً ۳۰ سال به عدد ۱۰ میلیون حافظ قرآن برسیم قطعاً این امر مطالبه رهبری را محقق نمیکند.
وی ادامه داد: زمانی که ایشان موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند آن را بر اساس شرایط ۷ سال قبل و جمعیت آن زمان بیان کردند و اگر بخواهد این امر چند دهه به طول بیانجامد شاید ۱۰ میلیون حافظ قرآن ما را به اهدافمان نرساند.
طرح ملی حفظ فاقد راهبرد است و با هدفش خوانایی ندارد
پرهیزکار طرح ملی حفظ را فاقد راهبرد دانست و گفت: این کاری یک سری تاکتیک دارد اما هیچ راهبرد و استراتژی برای آن طراحی نشده. اینکه بگوییم باید تا سال فلان به عدد فلان برسیم و تا سال فلان به عدد فلان این کافی نیست، بلکه باید همه جوانب امر از جذب افراد، روش کار، مسیرهای رسیدن به هدف، نیرو و توان برای تحقق امر و... را در نظر گرفت و باید کاری که انجام میشود با هدفی که ترسیم شده کمی خوانایی داشته باشد تا کسی که کار را میبیند امید داشته باشد که با این روند پس از گذشت چند سال شاید خواست رهبری محقق شود.
این حافظ کل قرآن در پایان فعالیت طرح ملی حفظ را برای جریانسازی و آشنایی مردم با حفظ مناسب دانست و گفت: این برنامه نمیتواند ما را به هدف بزرگ برساند و تنها برای جریانسازی خوب است و باید در کنار آن برنامههای دیگر با قوت و شتاب بیشتر طراحی و اجرا شوند.
به گزارش فارس طرح ملی حفظ قرآن کریم امسال درحالی کار خود را با محوریت حفظ جزء ۳۰ قرآن آغاز کرده که در اولین افق آن باید تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۳.۵ میلیون حافظ کل و در افق بعدی یعنی تا سال ۱۴۱۴ تعداد ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن تربیت شوند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۵۰۴۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
این هفته مصادف بود با سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیتالله شیخ ابراهیم امینی نجف آبادی. این دانشمند پرتلاش و اندیشمند جزو شخصیت هایی است که چهره تابناکش در میان گرد و غبار سیاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی بیشتر با اندیشه و رفتار این عالم بزرگ به سه نکته کلیدی اشاره می کنم
۱ _ ایشان از معدود صاحب نظران حوزه تربیت و پرورش در حوزه علمیه قم بود که مسایل تئوریک علم اخلاق را با صورت بندی کاربردی و متناسب با شرایط زمان تبیین می کرد. ایشان در دهه شصت و هفتاد بدون سر و صدا و تبلیغات، جلسات خصوصی متعددی با طراحان شیوههای تربیتی آموزش و پرورش داشتند که مبانی علم اخلاق را با تاکید بر تربیت فکری و رشد عقلی تشریح می کردند. اهل تحقیق و تجربه می دانند که این روش دیربازده ولی پایدار است. در مقابل ایشان گروه دیگری در حوزه بودند که با اعتقاد به روشهای «زود بازده و تاثیرگذار آنی» مبانی تخیل و رؤیا و کرامت را جایگزین تعقل و تفکر نمودند. این گروه از اواسط دهه هشتاد بتدریج مراکز پرورشی و تبلیغی کشور را به تصرف خود درآوردند. شیوه خواب گرایی و رؤیا پردازی و کرامت سازی به سرعت در اکثر منابر، محافل مذهبی، سخنرانی ها، تریبونها و حتی کلاسهای درس فرا گیر شد. و با خالی شدن سنگر نماز جمعه از خطیبانی چون آیتالله جوادی آملی، آیتالله امینی، آیتالله استادی و آیتالله هاشمیرفسنجانی که از مدافعان و مرزبانان نظریه اول بودند میدان به دست کسانی افتاد که نه اعتقادی به آن روش داشتند و نه از توانایی لازم علمی برای ورود در آن مباحث برخوردار بودند. کم کم نظریه دوم گسترش یافت بویژه از طریق هیئت های مذهبی خاص که با پوشش مستقیم و سراسری صدا و سیما همراه بود. طراحان این روش با کمک کارشناسان مذهبی! با چنین رویکرد، چهره خاصی از اسلام و تشیع را به نمایش گذاشتند که بن مایه اش توهمات و تخیلات با روکشی از آیات و روایات بود.
البته این روش زود بازده است یعنی یک فرد با یک جلسه ممکن است تغییر کرده به معنویات راغب شود. اما چون زیرساخت عقلانی ندارد با همان سرعت که پدید آمده با همان سرعت ناپدید و زایل می گردد. جامعه امروز ما روشنترین مصداق و شاهد بر ناکارآمدی روشی است که این طرز فکر در دو دهه گذشته با کنار گذاشتن صاحب نظران عقل گرا و در اختیار قرار دادن تمامی شبکههای صدا و سیما در خدمت ترویج روبنایی مذهب و تربیت دینی بر اساس «احساس بدون اندیشه» به دست آورده است. در حالی که قرآن کریم بیش از سیصد بار با کلماتی از قبیل یعقلون، یتدبرون، اولوالالباب، یتفکرون و... مردم را به تعقل و باورهای عمیق دعوت کرده است. و در آیه شریفه«قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» بگو : ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﺮﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ( یوسف/ ١٠٨) راه و روش پیامبر اکرم(ص) را در هدایت و راهنمایی مردم بر اساس بصیرت و آگاهی می داند و لا غیر.
2 - آیتالله امینی در فن نویسندگی نیز مهارت خاصی داشت به طوری که می توان ادعا کرد سبک نویسندگی ایشان همانند استاد شهید مطهری و برخی دیگر از بزرگان سبک «سهل ممتنع» بود. به این معنی که مطالب پیچیده علمی و عقلی را در قالب ساده ترین الفاظ بیان می کرد، بدون آنکه از بار معنی و عمق محتوا کاسته شود. صاحبان این سبک از نویسندگی در میان حوزویان و دانشگاهیان انگشت شمارند. زیرا عده ای از محققان ارجمند با همه مقام والای علمی توان انتقال اندیشه خود را جز در قالب عبارات سنگین و بهره گیری از اصطلاحات فنی و لغات خاص ندارند. و موقعی که به آنها پیشنهاد ساده گویی و ساده نویسی داده می شود پاسخ می دهند مخاطبان باید سطح علمی و ادبی خود را بالا ببرند نه اینکه گوینده پایین بیاید. و در نقطه مقابل برخی دیگر به قصد ساده نویسی، مفاهیم بلند علمی را با قالبهای نارسا و الفاظ کوچه بازاری ضایع می کنند و با این اقدام مباحث ارزشمند علمی را به ابتذال می کشانند. اما معدود نویسندگانی توانایی دارند که همچون مطهری و امام خمینی مطالب عمیق اجتماعی، قرآنی، و حتی فلسفی را بگونه ای بیان کنند که یک فرد کم سواد و یک استاد دانشگاه هر دو به مقدار فهم خود بهره لازم را ببرند. مرحوم آیت الله امینی از این هنر برخوردار و از زمره چنین نویسندگانی بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «آیین همسرداری» ایشان از بهترین هدایا برای زوج های جوان به شمار می رفت. و به خاطر همین ویژگی بسیاری از تالیفات ایشان در زمینه اسلام شناسی و شیعه شناسی و اخلاق و تربیت دینی به زبان های خارجی ترجمه شد. کتابهای ایشان در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی داشت.
بنده در بعثه امام خمینی در ایام حج، شاهد مراجعه مکرر از کشورهای مختلف به ایشان بودم که برای ترجمه و یا نشر کتابهای شان با ایشان مذاکره و مشورت می کردند.
افسوس قدر این دانشمندان بزرگ چنانکه باید شناخته نمیشود و آنها را با دلایل پوچ و احساسی خانه نشین می کنند. یک اتهام کوچک (که مثلاً ایشان زاویه پیدا کرده) کافی است که جامعه از برکات علمی و معنوی آنها محروم بماند.
3 - آیتالله امینی نه تنها در نوشتار و گفتار که در عمل مَثل اعلای ساده زیستی و فروتنی بود. من در اوایل دهه هفتاد که مدتی در قم بودم و از لحاظ امور اجرایی به بیکاری اشتغال داشتم و البته توفیق درس و مطالعه یافته بودم، همان زمان ایشان عضو مجلس خبرگان و دارای مقامات عالیه بودند برای خرید ما یحتاج روزانه خود شخصا اقدام می کرد. بارها و بارها ایشان را در نانوایی سنگکی خیابان صفائیه می دیدم که یا قبل از من و با بعد از من در صف ایستاده بود وصبورانه منتظر بود تا نوبت به ایشان برسد و نانی دریافت کند.
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتم که یافت می نشود گشته ایم ما
گفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست